سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » تا ۲۵ بهمن/ آیا کنش اجتماعی جنبش سبز باعث اتحاد اقتدارگرایان خواهد شد؟...

تا ۲۵ بهمن/ آیا کنش اجتماعی جنبش سبز باعث اتحاد اقتدارگرایان خواهد شد؟

چکیده :بیست و پنجم بهمن به خیابان ها می آییم و با سکوت مان، بلندترین فریادها را به گوش همه انسان ها در همه مکان ها و زمان ها می رسانیم. اگر میرحسین موسوی هیچ کار برایمان نکرده، دست کم یک درس بزرگ به همه ما داده و آن این که «ادب مرد به زدولت اوست». می آییم تا به فرزندانمان هم یاد بدهیم که برای بهروزی خود، از خودگذشتگی کنند....


کلمه- سید کاظم قمی

با نزدیک شدن به اولین سالگرد بیست و پنجم بهمن، یادروز راهپیمایی باشکوه و شجاعانه ای که به حمایت از جنبش های آزادیخواهانه منطقه صورت گرفت و حبس خانگی رهبران جنبش سبز را در پی داشت، جنب و جوش برای برگزاری راهپیمایی سکوت آشکار است. در این میان پرسش هایی هم در درستی یا نادرستی این کار و نیز در کیفیت آن مطرح شده که جا دارد به آنها پاسخ داده شود. اما پیش از آن باید به یک نکته توجه کرد و آن این که نفس پرسشگری و در گرفتن گفتگو در این باره را باید به فال نیک گرفت، چرا که جنبش سبز، همانگونه که در منشور آن نیز آمده، به گفتگوی عمومی برای دستیابی به تصمیم های صحیح اعتقاد دارد و آن را جزء جداناشدنی باور به مردم سالاری و حراست از جمهوریت نظام می داند، درست برعکس اقتدارگرایان که از گفتگوی عمومی هراس دارند و در همین انتخابات نمایشی امنیتی نیز نتوانستند به عادت مألوف دفعات گذشته، فضای رسانه ای را حتی برای زمانی کوتاه هم که شده باز کنند. تنها صدایی که خودکامگان از شنیدن آن نمی ترسند، پژواک صدای خودشان است و بس.

اما از این نکته که بگذریم، این روزها بسیار شنیده می شود که طرفداران جنبش سبز موعظه می شوند که در شرایط کنونی و با توجه به اختلافات دامنه دار میان اقتدارگرایان، بهتر است سبزها سکوت کنند تا مبادا باعث اتحاد آنان شوند. ناگفته نماند که در کنار تحلیلگران دلسوز، می توان حدس زد که اداره کنندگان جنگ های روانی اقتدارگرایان نیز ممکن است در طرح این سؤال دخیل باشند.

در پاسخ به این شبهه باید به یک نکته مهم توجه داشت و آن، منشأ اختلاف میان اقتدارگرایان است. آیا اختلاف میان آنها هیچ ارتباطی با فراز و فرودهای جنبش سبز داشته و دارد؟ به روشنی می توان به این پرسش پاسخ منفی داد. اختلافات میان اقتدارگرایان ناشی از یک نقص بزرگ است که در حقیقت، سرچشمه همه مصائبی است که امروزه بر این کشور رنجدیده فرود آمده که همانا ناتوانی حاکمان اقتدارگرا از درک ماهیت امر سیاسی و طبیعت قدرت سیاسی است. نخستین چیزی که کسانی که به عرصه سیاست وارد می شوند باید یاد بگیرند این است که سیاست ماهیتا امری جمعی است و در واقعگرایانه تفسیرهای عمل سیاسی، اگر رقابتی هست نه برای تصرف تمامی قدرت، که برای داشتن سهمی بیشتر است. این چیزی است که اقتدارگرایان از درک آن عاجزند و در نتیجه، شاهد انشعاب های پی در پی و مرافعات پایان ناپذیر میان آنان هستیم. علت استحاله آنان بسوی خودکامگی نیز همین است و زمانی بدان پی می برند که بسیار دیر شده است. بنابراین، دعوای قدرت میان اقتدارگرایان ربطی به ابراز وجود یا بی تحرکی سبزها ندارد و از تمامیت طلبی سیری ناپذیرشان نشأت می گیرد.

پرسش دیگری که مطرح شده این است که چرا راهپیمایی سکوت؟ چرا با این همه درد و رنج و خشمی که در قاطبه مردم ایران موج می زند، باز هم به راهپیمایی سکوت دعوت شده است؟ پاسخ روشن است: ما می خواهیم شیوه مبارزه مسالمت آمیز را تمرین کنیم. ما، بر خلاف اقتدارگرایان که ابزاری جز فریاد کشیدن، ناسزا گفتن، هجوم به خانه و کاشانه منتقدان و بازداشت کور مخالفانشان در دست ندارند، نیازی به توسل به خشونت نداریم. سبزها با رفتار معقول و مدنی شان باید فضای خشونت را از این مرز و بوم بیرون کنند و راه و رسم همزیستی مسالمت آمیز را جایگزین آن کنند. این کار صدالبته دشوار و پرهزینه است، اما تجربه تاریخی جنبش های مدنی دیگر نشانگر این واقعیت است که ثمرات آن پایدارتر است.

بیست و پنجم بهمن به خیابان ها می آییم و با سکوت مان، بلندترین فریادها را به گوش همه انسان ها در همه مکان ها و زمان ها می رسانیم. اگر میرحسین موسوی هیچ کار برایمان نکرده، دست کم یک درس بزرگ به همه ما داده و آن این که «ادب مرد به زدولت اوست». می آییم تا به فرزندانمان هم یاد بدهیم که برای بهروزی خود، از خودگذشتگی کنند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۳۹ پاسخ به “تا ۲۵ بهمن/ آیا کنش اجتماعی جنبش سبز باعث اتحاد اقتدارگرایان خواهد شد؟”

  1. سبز گفت:

    البته تاریخ نشان داده مردم ایران با عقل تصمیم گیری نمی کنن و بشدت احساسی هستند برای همین رفتار شناسی مردم ایران عملا غیر ممکن است. برای همین رفتار مردم ایران قابل پیش بینی نیست. ممکنه ۲۵ بهمن بیایند و ممکن است که نیایند.
    اینکه مردم ایران در چه شرایطی حاضر به پرداخت چه سطح از هزینه برای مطالبات اجتماعیشون هستند همواره در طول تاریخ ایران سوالی بی جواب بوده.
    برای مثال مردم کشورهای صنعتی مانند اروپای غربی و آمریکای شمالی با کوچکترین تهدیدی برای سلب حقوق مدنی خود دست به اعتراض از جمله راهپیمایی و اعتصاب می زنند و هرگز اجازه نمی دهند که مطالباتشان بر روی هم تل انبار شود و بامید روزی باشند که همه مطالبات خود را یکجا از حکومت بگیرند.
    در مورد ایران متاسفانه بخاطر فرهنگ خودخواهی عملا فرهنگ اعتصاب و فلج کردن حکومت با کمترین هزینه غیر ممکن است. تجربه نشان داده که مردم ایران را باید هل داد تا دست به اعتراض بزنند و مانند غربیان فرهنگ حق طلبی بدون نیاز به محرک را ندارند. برای همین با توجه به شرایطی که من می بینم و عدم وجود محرکی اطمینان بخش مثلا مانند اینکه “مهندس موسوی می گوید بروید و من نیز می آیم” زیاد به حضور مردم در ۲۵ بهمن امیدی ندارم.هرچند که مردم ایران قابل پیش بینی نیستند.

  2. amirali گفت:

    شعار من: امنیت ازادی رفاه اجتماعی حق مسلم ماست-
    استفاده بی دلیل وبی رویه وسایل نقلیه عمومی (مخصو صا مترو) باعث شلوغی فوق العاده خیابان مسیر حرکت می شود

  3. ترانه سبز گفت:

    حضور سبزها باعث اتحاد اقتدارگراها نخواهد شد چون آنها اختلافشان سر سهم قدرت است. قبول. در جواب این سوال چه می گویید؟
    چرا سبزها نباید منتظر بمانند تا قشرهایی از مردم که تحت فشار بی امان اقتصادی و تنگناهای مالی و بیکاری لجام گسیخته به بن بست خورده اند هم وارد میدان شوند؟
    از آنجاییکه به عنوان یکی از سبزها توانایی برخورد و مقابله با لمپن ها و چاقوکش های تحت امر نیروهای لباس شخصی را ندارم تصور میکنم فقط حضوری عظیم چون ۲۵ خرداد ۸۸ میتواند نیروی نظامی و لباس شخصی های لات را در هم بشکند.
    ۲۵خرداد۸۸ سیاسی دیگه نمیاد ولی اعتراض به بی کفایتی حکومت در تامین مایحتاج عمومی و بیکاری, ۲۵ خرداد دیگری میطلبد. معتقدم برای حضور در خیابان هنوز زود است. بر تحریم انخابات متمرکز باشیم.تا نظر بقیه دوستان چه باشد.

  4. ناشناس گفت:

    اینگونه حرکتها موجب اتحاد جبهه اقتدار گرا خواهد شد.

  5. حق جو گفت:

    راه پیمایی سکوت یعنی راه پیمایی نکردن!
    خودتان را گول نزنید
    مردم ایران زمین بیدار هستند و سرنوشت خود را به دست ایادی امریکا و انگلیس مل شما نمی دهند

  6. ناشناس گفت:

    من هر چی تلاش میکنم دلیل این راهپیمایی رو نمیفهمم. راهپیمایی کنیم که چی بشه؟ لطفا یکی به این سوال جواب بده. من و دوستام که همگی تو راهپیمایی سال پیش شرکت کردیم تو بحثامون نتونستیم دلیل موجهی برای این راهپیمایی پیدا کنیم. لطفا اگه شما دلیل موجهی میبینید بگید. راهپیمایی کنیم که چی بشه؟

  7. بهمن سبز گفت:

    آره خوب ملت ایران بیدار هستند اما توهم زیاد میززن مثل تو که خودتو به یه ساندیس فروختی .

    از بچهگیم تو گوشت خوندن که اگه از حقت دفاع کنی از کافری منافقی وطن فروشی.

    وطن فروش شمایید-خائن شمائید-جهالت شماست که ایران به این روز افتاده .

    زنده باد آزادی و آزادی خواهی وعده ما ۲۵ بهمن

  8. سبزین تن گفت:

    مرسی کلمه

  9. سبز مبارز گفت:

    ۲۵ بهمن حماسه ای دیگر میافرینیم

  10. sun گفت:

    یکی از دوستان گفته که چرا باید ۲۵ بهمن به خیابان آمد
    دوست عزیز ۲۵خرداد ۳تا۵ملیون نفر به خیابان آمدند اما هیچ تغییری در نتیجه انتخابات ایجاد نشد
    اما نقطه عطفی در تاریخ ۳۳ساله انقلاب اسلامی بود ، ۲۵ خرداد باعث شد حاکمان تمام آبروی خود را صرف کنند و بعد از آن به نقطه ای رسیدند که خودشان مطمئن شدند جز با سر نیزه نمیتوانند حکومت کنند.
    در ۲۵ بهمن ۸۹ این واقعه در ابعاد محدود تر مجددا اتفاق افتاد
    درسته که در ظاهر اتفاقی در راستای بهبود شرایط نیوفتاد اما همه این ها مثل لگد هایی به یک دیوار است که به نتیجه خواهد رسید

  11. anonymous گفت:

    انشالله همه بیایند. پیشنهادی دارم برای مقابله با موتور سواران بسیج. برای بی اثر کردن حملات موتورسواران بدوستان سبز بگویید در مسیر آنها روغن سوخته موتور بریزند و آسفالت را لغزنده کنند. این بهترین راه برای مبارزه بدون خشونت در مقابل حملات احتمالی و وحشیانه آنهاست.

  12. dolar 3000 toman گفت:

    ما باید رشه را پیدا کنیم اتحاد باعث میشود حضور مردم در ۲۵ بهمن افزایش یابد اما به شرط انکه تمام حزب ها به گونه ای در دستان هم دهند تا پیروز شیویم همه ما آذادی را میخواهیم همه ما دموکراسی را میخواهیم پس اگر طرفدار اصلاحات ویا تغیر حکومت هستیم دست در دست هم دهیم تا ز مرگ نجات یابیم.
    با تشکر.

  13. ناشناس گفت:

    اتحاد یا تفرق حکومتیان موضوع نیست. واقعیت این است که چه متحد باشند و چه متفرق سودی به حال جنبش سبز ندارد. جنبش سبز خود باید عامل باشد و نه تابع شرایطی که حکومت دارد. حق خواهی و حق طلبی امری نیست که از ترس متحد شدن دشمن بتوان آن را تعطیل کرد. در حالی که این سوال نیز بی پاسخ است که مثلاً در صورت تفرق آنان جنبش چه حاصلی می تواند بدست آورد که توجیه کننده انفعال و سکوت باشد.

  14. علي گفت:

    ما هم می آییم .تمام پیروزی ها از یک نقطه باور نکردنی شروع شده . خدا را چه دیده اید . اگر خدا بخواهد شدنی است .امید داشته باشد . باور کنید شاید همین ۲۵ بهمن آغاز روزهای خوب برای ما و فرار دیوان از این خاک عزیز باشد . بایید . نا امید نشوید . سوسوی نور پیداست . نوید طلوع می دهد . بیایید تا از هم اکنون برای فردای روشن آماده شویم .

  15. ایران امروز گفت:

    من هم معتقدم که نباید در خانه نشست و منتظر تغییر شد .تنها نکته این که مسیر های راهپیمایی سکوت در شهرهای بزرگ و کوچک را چگونه پیدا کنیم؟! لطفا اطلاع بدهید. در صورت هر حمله ای من یکی به شدت از خودم دفاع میکنم….البته نظر دوستان هم مهمه…….

  16. سرباز گفت:

    هیچ غلطی نمی توانید بنید

  17. ناشناس گفت:

    فقط فکر کنید به زندانیانی که هر لحظه شکنجه می شوند و هر صدای شکستنی که از استخوانهایشان می شنوند به خود می گویند تحمل میکنیم چون میلیونها نفر اون بیرون مواظب ما هستند شاید همین فردا برای نجات ما بیان . در عوض مردم هم دارند زندگیشونو میکنند و فقط حرص میخورند و ماهها به انتظار یک مناسبت می نشینند اونهم آیا برویم آیا نرویم. همیشه حتما باید یک عمامه به سر بیاد و بگه اسلام در خطره تا خون ها به جوش بیاد و بریزن تو خیابونا؟ همینه که راحت میشه بر این مردم حتی حالا هم که بسیار متخصصند و رتبه های بالایی در دنیا دارند حکومت کرد. الان که پایه شان بسیار سست شده و دور و برشان فقط یک عده حقوق بگیرهای آن چنانی هستند نه معتقدین و متعصبین چون دستشون برای جمع کردن مال دنیا رو شده بهترین فرصت برای ضربه است . به هرکس هم بخواهند آسیب برسانند باید کوه جمعیت بر سرشان خراب شود.

  18. شاهین گفت:

    شیرازیها شجاعتتون را به دنیا نشون بدید مثل ۲۵ بهمن پارسال به مکان تجمع همیشگی بیایید و شیراز را سربلند کنید

  19. Pedram گفت:

    تاثیر راهپیمایی پارسال امسال معلوم شد که جز دو نفر کس دیگه ای نتونست بگه جنبش سبز تو عاشورا و ۹ دی ۸۸ مرده و وقتی اقتدارگرا دیدن مردم هنوز پشت جنبش سبز هستن دیگه جرأت نکردن بگن جنبش مرده و هر کس میترسه و یا به نظرش راهپیمایی بی دلیله بهتره بشینه خونش و در جواب وطن فروشی که نوشته هیچ غلطی نمیکنین باید بگم که مردم ایران اونقدر شرافت دارن که غلط نمیکنن و اون کسانی که غلط میکنن وطن فروشان و حاکمان خودکامه هستند که به راحتی به مردم ایران فحاشی میکنن و از مردم دزدی میکنن و در لباس دین همه کار میکنن

  20. عبدالله گفت:

    اقدامهی اینچنینی باعث انسجام خواهد شد .خصوصا اینکه تمامی سیما برای فیلم برداری علیه شما بسیج خواهد شد.وبرای روز انتخابات جهت جذب مرددین وانسجام اصولگرایان با یکدیگر استفاده خواهدشد.در یک کلام میوه نارس است.

  21. یاداشت تحلیلی خوبی بود. دستتان آقای قمی درد نکند. بیشتر دوستانی هم که تشویق آمیز از برگزاری این راهپیمایی یاد کرده بودند، کامنتشان بجا بود.
    شعله را باید فروزان نگاه داشت تا شرایط و هنگام حریق فرا رسد!
    همانجور که آقای قمی نوشته اند باند های اقتدار گرا بر حسب سبک تفکرشان از درک مقوله قدرت سیاسی عاجزند. اجماع در میان آنها نسبی و موقتی و جنگ قدرت همیشگی و مطلق اس زیرا آنها نه به مملکت، ملت و جامعه بلکه به منافع تنگ نظرانه خود توجه دارند، چه سبز ها باشند و چه باشند.

  22. ماهان گفت:

    تعداد کم کامنت موید عدم امادگی روانی مردم برای حضور در خیابان است . تحول مشهودی در حالات مردم بروز ننموده تا اتخاذ چنین تصمیم مهمی را توجیه کند . ترس ازطرح بی عملگی رهبران سبزخارج از کشور شاید باعث این دعوت بوده باشد که ان هم مبنای درستی برای چنین دعوتی نیست . هیچ جنبشی به صورت دعوت شکل نمی گیرد مگر انکه زمینه ان فراهم باشد . یادمان نرود در سال ۸۸ قبل از راهپیمایی بزرگ روز ۲۵ خرداد ؛ حرکت های خود جوش اشکارا خود را نشان داده بود . در حالات مردد تصمیم نگیرید . ضمنا عجول نباشید . تشخیص لحظه مناسب شم رهبران بزرگ باست .

  23. دوست گفت:

    امیرالمومنین علی (ع) میفرماید: اگر کاری را انجام دادید و دشمنتان را شاد کردید بدانید آن کار اشتباه است.
    ببینید این نه به آخوند ربط داره نه به دولت به وجدان ربط داره.
    وجدانی این حرف اشتباه؟ حالا ببینید دشمنای ما آمریکا انگلیس اسرائیل از کدوم کار ما خوشحال میشن؟ مخالفت با این نظام یا موندن باهاش؟
    قضاوت با خودتون!!!!!!!!
    یا حق!

  24. لیلا گفت:

    در جواب “دوست” که میگن “حالا ببینید دشمنای ما آمریکا انگلیس اسرائیل از کدوم کار ما خوشحال میشن؟ مخالفت با این نظام یا موندن باهاش؟”، باید بگم این منطق که دیگه خیلی وقته کنار گذاشته شده. این جوری ما باید از طالبان هم حمایت کنیم حتما چون با امریکا می جنگه. کار دنیا که عکس سیاه و سفید نیست، پیچیده س. در نگاه به این قضایا باید بگیم چه به نفع کشور ماست و چه به ضرر کشور و مردم ما.

    بنده هم بگم می گم:”قضاوت با خودتون، یا حق!” :)

  25. سعید امامی گفت:

    جناب “دوست” (ساندیسخور)
    *تجاوز توی زندان بوده توی قران؟*
    *تجاوز توی زندان بوده توی قران؟*
    شما فکر میکنید با هالو طرف هستید ؟؟؟؟؟!!!!!!
    ضمنا ادمین در یکی از نظرات در گذشته توهین علنی بود به … .اگر عمدی بوده بگویید تا ما با کلمه وداع گوییم. چون ماها کلی نظر افشاگرانه درج کردیم که همگی سانسور شد! یا سایت هم به تسخیر سربازان مصلحی درآمده؟

    کلمه: با تشکر از تذکر شما. لطفا کامنت مورد نظر یا کلیدواژه هایی آن را ارسال کنید تا سریعا اصلاح شود. یقینا سهوی بوده است.

  26. شازده كوچولو گفت:

    اگه ما قبل از انتخابات حرکتی از خودمون نشون ندیم، حرف کسانی که میگن جنبش سبز مرده درست از آب درمیاد. باید صبور بود و از هر فرصتی برای اعتراض و ابراز وجود استفاده کرد.

  27. زنداني سياسي گفت:

    ما بیشماریم.از اقتدار گرا ترسی نداریم.جلو موتورو شترشون چیز میگذاریم .اطمینان داشته باشید.بیایید بیایید.حق گرفتنی است.

  28. علی گفت:

    عزیز من که میگی کامنت ها کمه ملت شرکت نمی کنن ، اینترنت و هرچی پروکسی داغون کردن و نمیزارن ملت بیان تو سایت

  29. سعید گفت:

    دمتون گرم شیرازیها .همه باهم ۲۵بهمن

  30. ناشناس گفت:

    کلمه یه سوال اگر به احتمال ضعیف هم که شده در روز ۲۵ بهمن اقتدارگرایان این تاکتیک رادر نظربگیرندکه راهپیمایی سکوت را سرکوب نکنند یا حتی الامکا ن کمتر از ان استفاده کنند تا مردم تحریک شوند و شعار سر بدهند و هدف از این کارشان سوئ استفاده باشد تا کارنوال دیگری راه بیندازند(مثل روز بصیرت)و با به کار گیری صدا وسیمای دروغگیشان افکار عمومی را به منظور کشاندن به پای صندوقهای رای جهت انتصابات مجلس فریب دهند.انوقت چه باید کرد؟بعید نیست این بی شرفان این کاررا نکنند!

  31. ٢۵ بهمن گفت:

    همه با هم زن و مرد و پیر و جوان.. ۲۵ بهمن ساعت ۳ بعد از ظهر از امام حسین تا آزادی

  32. پیروزی گفت:

    پیر و جوان بپاخیزید.. رهبر ان جنبش در اسارتند, ۲۵ بهمن حرکت کنیم که فردا دیر است
    مکان: تمام ایران
    استراتژی: تشکیل تجمعات کوچک و حرکت به سوی میدان اصلی منطقه یا محله
    …شعار: هر شعاری، باید شعار دهیم، میر و شیخ سبز را مبادا از یاد ببریم

  33. ناشناس گفت:

    مثل اینکه سایت یاهو و گوگل فیلتر شدن حتی با vpn هم نمیشه رفت

  34. یک دوست گفت:

    با سلام امروز بعداز یک سال غصه خوردن درباره وضعیت تمام انسانهای آزاده که در گوشه های زندان به خاطر اعتقاد وهدفی که داشتند در زندان هستند وما نتوانستیم برای آنان کاری از پیش ببریم.شاید با آمدن در خیابان اتفاقی نیافتد ولی همین که نیروها ی مخالف صف آرایی می کنند تمام مردم ایران وجهان می فهمند که هنوز ایران زنده است.باید ضرر کنی تا به منفعت برسی.افرادی که در راس حکومت اند با خیال راحت به کارهایشان ادامه دادند چون ما نیمه راه مسیر رابرای جولان آنان باز گذاشتیم که شاید روزی آنها خودشان را با دست خویش نابود کنند.آیا این اتفاق چند روز ویاچند ماه و********دیگر اتفاق افتاد.با آمدن یا نیامدن شاید اتفاقی نیافتد ولی همه خواهند دانست سبز زنده است .آیا ما از عربها کمتریم.
    گرملحدوگه دهری وکافر باشد،گه دشمن خلق وفتنه پرور باشد.باید بچشد عذاب تنهایی را،آن کس که زعصر خود فراتر باشد.

  35. محمد گفت:

    ۲۲ و ۱۲ اسفند رو در خانه بمانیم و خود را در حصر قرار دهیم و ۲۵ بهمن رو بیام و در مسیر های تعین شده قدم بزنیم .
    اگر بیایم چه جیزی رو از دست میدیم؟ و اگر نیایم چه چیزی بدست میاآوریم . این حکومت از آمدن و نیامدن ما در هر صورت استفاده تبلیغاتی خودش رو خواهد کرد.

  36. ناشناس گفت:

    ۲۵بهمن میایم

  37. محمد گفت:

    چه دیر چه زود باید بیایم .حق منه جوون کی باید بگیره .خودم .فضای این مملکت انقد بسته هست که نتونیم حرفمونو بزنیم . پس حتما تو ۲۵ بهمن منو میبینید .جنبش نفرات متحد میخاد.من ازامریکا متنفرم . این برنامه رو سکوت نزاریدمن میام و اعترض خودمو میکنم

  38. ناشناس گفت:

    وقتی به آزادی و شور و هیجان و امکانات و رفاهی که در اکثر مردم ملت های آزاد دنیاست نگاه میکنم به همه این چیزها که ندارم گریم میگیره…
    آیا میشه تا وقتی که جوونیمون تموم نشده و پیر و زمین گیر نشدیم ما هم تو ایران خودمون طعم آزادی و رفاه و صداقت رو بچشیم !!!!؟؟
    اخه تا کی ذلت و خواری..؟
    لعنت بر دیکتاتورهایی که همه چیزمون رو ازمون گرفتن…!
    حس آزادی خواهی در ترک زبانان آذربایجان همیشه طوفانی بوده…
    پس بپا خیزید ای پیران و جوانان و زنان و مردان غیور آذربایجان و طوفانی بپا کنید…

    وعده طوفان ما ۲۵ بهمن در خیابانهای امام – کاشانی – خیام ارومیه

  39. ولش کن گفت:

    سلام .
    میایم نه برای ………….
    میایم فقط برای این که بدونن هستیم
    میر و شیخ شاد بشن از بودنمون
    رفقای اونوریم ایشالا که بیدار شن از بودنمون